Witamina B12

w pokarmach i suplementach diety

B12

mieso_dieta_witaminab

mieso_dieta_witaminab

Witaminy z grupy B – połączone w jednym preparacie okresla sie mianem „B- kompleks”.
Nie są one spokrewnione chemicznie. Występują obok siebie w wielu róznych grupach produktów spożywczych  takich jak  : mleko, produkty zbożowe, mięso  i podroby. Wiele witamin z tej grupy odgrywa w orgnizmie podobną rolę.

 

 

Do grupy wytamin B wchodzi :

  • B12 – cyjanokobalamina   jako najważniejszą z tej grupy jest witamin z którą współcześnie coraz więcej ludzi ma problem. Niedobory  witaminy B12  występują coraz częściej. Jak to się dzieje, że obecnie gdy w Polsce mamy lepsze warunki życia niż 100 czy 50 lat temu, większa świadomość ludzi odnośnie witamin, minerałów, dostępność  suplementów i witamin pochodzenia naturalnego, z roku na rok notuje się coraz większe niedobory witamin a szczególnie niedobory witaminy B12 wśród ludzi ?. Czy grozi nam ” epidemia „niedoboru witaminy B12 ?

Jak wiemy tą witaminę produkują bakterie. Jest to tzw. ” witamina brudu” stąd w przeszłości nie było problemu z jej wytwarzaniem przez organizm. Ludzie jedli zabrudzoną żywność a organizm radził sobie doskonale zarówno z brudem jak i wytwarzaniem B12.

Antybiotyki, środki czystości, higieniczny tryb życia doprowadziły co prawda do wyeliminowania  większości pasożytów oraz sporej liczby śmiertelnych chorób, ale niestety – coś za coś. Zmniejszyła się ilość wytwarzania witamin z grupy B a jednocześnie  wzrost spożywania kawy, czarnej herbaty, słodyczy i alkoholu spowodował zwiększenie zapotrzebowania organizmu na te witaminy .

Pozbawiliśmy się głównego źródła witaminy. Jako że człowiek jest z natury roślinożercą, organizm nasz potrafi zmagazynować ilość tej witaminy wystarczającą na długie, długie lata (podobnie jak wszystkich substancji które nie występują w roślinach). W zawiązku z tym  niedobory nie wychodzą od razu. Zbierają się stopniowo, narastają. A ponieważ witamina B12 pełni rolę produkcji nowych komórek, przy jej niedoborach proces ten jest bardzo upośledzony.  Dotyczy to zwłaszcza  komórek krwi, które regenerują się bardzo często. Konsekwencją niedoboru będzie więc silny spadek odporności organizmu (zdegenerowane białe ciałka), co za tym idzie częste infekcje, a więc i okresowe łamanie w kościach, które jest przecież niczym innym jak reakcją na toksyny wydzielane przez mikroby. Pojawią się  częste biegunki ( jako że błona śluzowa jelit też się regeneruje), pojawia się  zanikowe zapalenia języka, pieczenie całej jamy ustnej. Może  się pojawić ( co najgorsze),  szereg objawów ze strony układu nerwowego a  zbyt długie ich lekceważenie może doprowadzić  do coraz większych uszkodzeń, które są  niestety, nieodwracalne ( delikatne porażenia nerwowe, zwłaszcza w obrębie nóg, problemy z chodzeniem, z utrzymaniem równowagi) . A przy okazji złe samopoczucie, osłabienie, zadyszka i marznięcie kończyn.

Pozostałe witaminy to :

  • ziarna_b1 B1 – tiamina –

Znajduje się głównie  w:

drożdżach,pestkach słonecznika, kiełkach pszenicy, grochu, orzechach pistacjowych, fasoli, orzechach laskowych, kaszy gryczanej, brązowym ryżu, groszku, mące pełnoziarnistej. Jest odporna na działanie wysokich temperatur

  • B2– ryboflawina.

Znajduje się głównie w :

ciemnym pieczywie, mięsie, podrobach, rybach , grochu, fasoli, drożdżach.

  • Witamina B3 (PP) – niacyna (kwas nikotynowy, nikotynamid).

 

Znajduje się głównie w:Cholina ( witamina B4)jaja-witaminb

 

 

Znajduje się głównie w: jajach

  • Witamina B5kwas pantotenowy ( pantenol ) .

Znajduje się głównie w: pełnoziarnistym chlebie i suszonych owocach

  • Witamina B6pirydoksyna.

Znajduje się głównie w:

produktach  zbożowych, łososiu, ziemniakach (pirydoksyna) oraz mięsie i wędlinach (pirydoksal i pirydoksamina)

  • Witamina B7biotyna  (witamina H).
  • Znajduje się głównie w:
  • wątróbce, żółtkach jaj,drożdżach, wątrobie, nerkach, trzustce, nadnerczach, mleku, serach, rybach, ciemnym ryżu,
  • kukurydzy, arbuzie, bananach, melonach, grejpfrucie, brzoskwiniach, otrębach, winogronach, kalafiorze, burakach, grochu, pomidorach, szpinaku, marchwi.
  •  
  • Witamina B8 –Inozytol – substancja rozpowszechniona w świecie roślin i zwierząt. Zaliczana jest do grupy witamin B i nazywana czynnikiem wzrostu zwierząt i mikroorganizmów.
  • Znajduje się głównie w:
  • wątróbce cielęcej, mózgu i sercu wołowym, wieprzowinie,
    pełnoziarnistych produktach, fasoli, soczewicy, kiełkach pszenicy,
    owocach cytrusowych, kapuście, orzeszkach ziemnych, rodzynkach, nabiale, jajch
  • Witamina B9,-   czyli kwas foliowy, foliacyna (inaczej witamina M).

Znajduje się głównie w:watrobka_b12

wątroba wieprzowa, cielęca,- jaja, fasola, groch, biała kapusta, szpinak, pomidory, ziemniaki, buraki,brokuły, truskawki, banany, jabłka, chleb pszenny, drożdże, dorsz, halibut, grzyby.

  • Witamina B 10 – ( PABA, witamina H1 ) – kwas para-aminobenzoesowy

 

Znajduje się głównie w: wątróbce,  ryżu, zbożach, kiełkach  pszenicy, otrębach, nasionach słonecznika

 

  • Witamina B17, – amigdalina albo letril – to trzy różne nazwy tej samej naturalnej substancji.

brzoskwinia_b17

Znajduje się głównie w:
pestkach  owoców, takich jak morele, brzoskwinie, nektaryny, śliwki, jabłka, gruszki, wiśnie czy czereśnie.